ICT+ROBOTICs+ETHICs
Choice of Educational Material and Subjects
in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses)
related to the level of intellectual development of students
Preceptors of ROBOTIC-courses have to experience the common media
LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3:
- parts, arrangement system, prevention of loss or damage
- CONTROLLERs´ (BRAIN-BRICKs´) names: Owner, No. (internally & sticker)
- mounting batteries, recharging battery
- connection to the computer, firmware up to date!
- student and teacher have software [teachers version!] on laptops
- check all I/O channels with all devices (esp. colour sensor)
- free NonFormalLearning,
- optionally internet-based instructions,
like LEGO® MINDSTORMS EV3-TEAM
Examples for Tasks:
01. Sound Maker
02. Safety Gadget
03. Colour Recognition NEPO®, on platform OpenRoberta®
04. Distance Warner
05. Temperature Related Fan (sensor necessary)
06. Object Movement Vehicle
07. Line Orientated Vehicle
08. Hindrance Orientated Vehicle
09. Uphill Climbing Robot
10. Colour Distincting Product Sorter
11. Robot Grip for Production Line
12. Products on Demand of "Customers"
Common dinners are mandatory duties, because those are dedicated to
discussions concerning project topics:
- FEEDBACK, Evaluation-Tools, e-Twinning, regional cultural studies,
excursions to company or university
- programming with LEGO® by LabVIEW® vs NEPO® language on OpenRoberta®
- interdependence of IT and ROBOTICs with Economy, Ecology, Health, Social
Life etc. and how and when to implement ETHICs into the course.
- integrating natural-, engineering -and social sciences, aiming at responsibility
in research by discussing advantages and risks, like person-recognition within a
coloured photo (misuse in non democratic governments), driverless car system,
overtaking jobs by robots in a context of health, family and society,
traffic control by robot-cameras for terrorism-defense vs loss of private life,
drones as weapons vs soldiers,
automated stock-trading …
Common platforms for virtual cooperation are to be installed and improved
and exercised, in order to ensure international intensive cooperation also
during the periods between the meetings.
Don´t forget: Work-life-balance enriched with cultural events and activities!
Kaunas 2nd - 8th of October 2019
Suggestion of CONTENT for our AGENDA
Kaunas 2. - 8. Oktober 2019
Inhaltliche Vorschläge zum Arbeitsplan
Lehrkräfte für ROBOTIK-Kurse sollen in dieser Veranstaltung mit dem
gemeinsamen Material LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3 vertraut
gemacht werden. Sie sollen in Handhabung, Konstruktion und
Programmierumgebung Erfahrungen sammeln und auch Medien zur
Vermittlung der Inhalte in einer nonformalen Lernumgebung kennen.
Die Eingänge und Ausgänge der Programmbausteine sind zu kontrollieren, die
Firmware auf aktuellem Stand zu sichern und die Programmierumgebung muss
auf den Laptops in der Lehrkräfteversion funktionieren.
Inhalte möglicher Übungen sind links aufgelistet.
LEGO® MINDSTORMS EV3- Software by LabVIEW
Gemeinsame Abendessen sind verpflichtende
Veranstaltungen, um die Rahmenbedingen des Projekts zu erörtern:
- FEEDBACK, Evaluation, Kommunikationswege, Exkursionen und auch
kulturelle Veranstaltungen sind
ebenso zu diskutieren wie
unterschiedliche
Programmierumgebungen und
die Querverbindungen zwischen
Robotik und anderen
Wissenschaften.
Insbesondere gilt es, Chancen und
Risiken des Einsatzes
automatisierter Systeme unter
ökonomischen, ökologischen wie
ethischen Gesichtspunkten zu
betrachten.
Und, nicht vergessen: Work-Life-Balance durch Kultur und Aktivitäten!
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien
in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse)
differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Szkoły Okrętowe i Techniczne